Programmeren met de Ozobot
Categorie Digitale Geletterdheid
Groep Groep 5, Groep 6
Tags Bibliotheek Brummen|Voorst Bibliotheek Nijkerk Bibliotheek Noord-Veluwe
Prijzen
  • educatief abonnement € 40,00
  • dBoS 1,5 uur leesconsulent
Terug

Programmeren met de Ozobot

Tijdens de les op school maken de leerlingen kennis met de Ozobot. De kleine Ozobot kun je op allerlei manieren inzetten. Ze starten met kleurcodes en beginnen met echt programmeren als ze er klaar voor zijn!

De Ozobot is ’s werelds kleinste programmeerbare robot. Hij heeft lichtsensoren aan de onderkant, waarmee hij kan “zien”. De Ozobot programmeren is heel gemakkelijk. Teken lijnen en kleurcodes en plaats de Ozobot vervolgens op de zojuist getekende onderdelen. Ozobot volgt nu de lijnen en zal acties uitvoeren bij de gekozen kleurcodes. Als je dit snapt kun je de stap maken naar het online programmeren van de Ozobot.

In de app Ozoblockly sleep je de codeblokjes op de gewenste manier onder elkaar en laad je de code heel gemakkelijk in. Dit kan door Ozobot tegen het scherm te houden terwijl Ozoblockly de gemaakte code verandert in een knipperende kleurcode. Ozobot leest deze kleurcode en voilà: Ozobot is geprogrammeerd en klaar om het programma af te spelen.

Door middel van leuke en uitdagende opdrachten leren kinderen deze kleine robot goed kennen en kunnen ze aan het eind van de les de robot allerlei opdrachten geven.

Duur van de les: 1,5 uur

Dag Datum Tijd
- in overleg
1 nov. 2019 - 31 jan. 2020
in overleg Bibliotheek Brummen Voorst
- in overleg
3 feb. 2020 - 30 mei 2020
in overleg Bibliotheek Noord-Veluwe